برای نشان دادن نحوه اثرگذاری موسیقی می‌توانیم در ادامه مثالی علمی را در نظر بگیریم:

یک عمل جراحی را متصور شوید. اضطراب می‌تواند قبل، در حین و بعد از عمل ضربان قلب و فشار خون فرد را افزایش دهد به طریقی که بهبودی را به تأخیر می‌اندازد و خطر عفونت را افزایش می‌دهد. لرزهای سنگین قبل از عمل نیز می‌توانند در شروع بیهوشی جراحی اختلال ایجاد کنند. بنابراین این دقایق قبل از عمل برای موفقیت طولانی‌مدت در عمل بسیارمهم است.

برای خنثی‌کردن این خطرات، پزشکان اغلب به بیماران خود یک آرام‌بخش ملایم مانند والیوم برای تسکین قلب و اعصاب می‌دهند. اما برای یک مطالعه در سال 2009، یک تیم در بیمارستان سودرتلی در سوئد روش دیگری را در پیش گرفتند:

آنها به جای استفاده از دارو، بیماران را وادار کردند که تقریباً 20 تا 40 دقیقه قبل از رفتن زیر تیغ جراحی به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهند. (بیماران می‌توانستند از ژانرهای مختلف موسیقی مانند کلاسیک، پاپ و جاز یکی را انتخاب کنند، اما آهنگ‌هایی خاص توسط موسیقی درمانی متخصص حرفه‌ای انتخاب شدند.)

در مقایسه با گروه دوم بیماران جراحی که داروی آرامبخش معمول را دریافت می‌کردند، این مطالعه نشان داد گروهی که به موسیقی آرام‌بخش گوش می‌دهند، کاهش اضطراب قبل از عمل بارزتری را تجربه می‌کنند.

تحقیقی دیگر

طبق بررسی در سال 2013 کوکران از 26 مطالعه که بیش از 2000 نفر در آن شرکت داشتند، مشخص کرد که موسیقی به‌طور قابل‌توجهی اضطراب را در بین افرادی که آماده انجام عمل جراحی هستند کاهش می‌دهد.

فواید عاطفی موسیقی تنها به فواید مربوط به اتاق عمل محدود نمی‌شود. زمینه موسیقی درمانی در دهه‌های اخیر گسترده شده است و موسیقی درمانی‌های آموزش دیده در حال حاضر به افراد در مدیریت اختلالات اضطرابی و سایر شرایط جسمی یا روانی – از اختلالات درد گرفته تا PTSD – کمک می‌کنند.

پیتر جامپل، دانشیار کمکی در گروه موسیقی درمانی در دانشگاه نیویورک می‌گوید: «مردم از موسیقی به‌طور درمانی در تمام مدت زندگی خود استفاده می‌کنند. اما وقتی به‌طور خاص در مورد موسیقی درمانی صحبت می‌کنیم، ما در مورد استفاده عمدی از موسیقی برای پرداختن به مناطق خاص عملکرد مشکل‌ساز صحبت می‌کنیم.»

در زمانی که نزاع‌های سیاسی-اجتماعی و تهدید یک ویروس کشنده همچنان نگرانی و ناامیدی گسترده‌ای ایجاد می‌کند، ممکن است موسیقی (گوش دادن به آن، همچنین پخش آن، آواز آن و ساختن آن) ممکن است نور بسیاری را در دل این تاریکی‌ها ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید