به گزارش پایگاه خبری جهان موسیقی به نقل از سایت خانه موسیقی، داریوش پیرنیاکان(رئیس هیئت مدیره و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران) پیرامون جلسه اخیر شورای عالی خانه موسیقی و مسائل مطرح شده در آن گفت: می‌دانید که شورای عالی از نظر جایگاه بالاترین جایگاه را در نهاد خانه موسیقی دارد و سیاست‌گذاری‌های کلان خانه موسیقی بر عهده شورای عالی‌ست. این است که حتماً شورا باید در جریان امور قرار بگیرد و تصمیماتی را اخذ کند و درخواست‌ها و ابلاغ‌هایی که برای هیأت‌مدیره دارد را عنوان کند که به نظرم کلاً جلسه بسیار بسیار مفید و پرباری بود که انجام گرفت و بعد هم هر یک از دوستان هم در شورای عالی نظرات خودشان را گفتند.

 

*برگزاری اکسپو، نمایشگاه ساز و سمینارهای هنری از برنامه های آتی خانه موسیقی است

رئیس و سخنگوی هیئت مدیره خانه موسیقی درباره برنامه های مطرح شده از سوی هیئت مدیره به شورای عالی گفت: برنامه‌هایی که ما در هیأت‌مدیره مصوب کردیم و امروز هم به صحن شورای عالی آوردیم و آن‌جا مطرح شد چند برنامه بسیار بسیار گسترده است که آن‌ها را در پیش گرفتیم و حتماً باید انجام بگیرد. یکی اکسپویی‌ است که حتماً باید برگزار شود زیرا خیلی می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد. یکی موضوع برنامه دیگر نمایشگاه ساز است که از آن چیزی که قبلاً بود بسیار گسترده‌تر خواهد بود و در کنار‌ آن انتشارات موسیقی و تمامی سازهای محلی و سازهای موسیقی نواحی هم در آن‌جا قرار است به نمایش گذاشته شود. مورد بعدی هم که بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد سمیناری است که درباره تأثیرگذاری نهادهای مدنی قرار است برگزار شود که فکر می‌کنم انشاءالله در مهرماه برگزار خواهد شد که این تنها از اندیشمندان داخل ایران نیست بلکه از اندیشمندان خارج از ایران هم دعوت خواهیم کرد که در این سمینار شرکت کنند که تقریباً موضع نهادهای مدنی باز شود و تأثیرگذاری نهادهای مدنی در اجتماع و تأثیرگذاری نهادهای مدنی در زمینه هنر که می‌تواند بسیار در آینده راهگشا باشد.

*خانه موسیقی به معرفی استعدادهای جوان کمک می کند

داریوش پیرنیاکان در ادامه با اشاره به برنامه تشکیل ارکستر مجلسی توسط خانه موسیقی گفت: قرار است خانه موسیقی یک ارکستر مجلسی راه بیندازد و سعی کند که آثارِ آهنگسازان ایرانی را اجرا کند، خصوصاً آهنگسازان جوان. یا مثلاً برنامه دیگری داریم که از جوان‌ها و نوجوانانی که کار موسیقی می‌کنند حتماً کلیپ‌هایی تهیه شود، در فضای مجازی گذاشته شود و این‌ها معرفی شوند آن هم در هر یک از سازهای کلاسیک، محلی، موسیقی ردیف دستگاهی و… تا این‌ها معرفی شوند. زیرا الان عرصه‌ای نیست که این جوان‌ها و نوجوان‌ها کار خودشان را عرضه کنند. خانه‌موسیقی تلاش می‌کند که بتواند کمک کند که این می‌تواند کمک به استمرار موسیقیِ هنری و جدی باشد. خب موسیقی‌های دیگر همه‌جا هست و خیلی هم ساپورت و پشتیبانی می‌شود، اما از موسیقی جدی و هنری باید و شاید نه رادیو تلویزین نه ارشاد نه شهرداری و نه هیچ‌یک از این‌ها پشتیبانی ساپورت نمی‌کنند. این است که ما سعی می‌کنیم حتی به طور اندک این کار را انجام بدهیم که این جوان‌ها و نوجوان‌ها امیدوار باشند که جایی هست که کارشان را ارائه بدهند. قرار است از این‌ها کلیپ‌های بسیار خوب و در سطح عالی تهیه شده و در فضای مجازی ارائه شود.

دبیر و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی در ادامه سخنانش درباره کمرنگ شدن کمک ها و بودجه های دولتی به نهادهای مدنی صنفی گفت: نهادهای مدنی شریان‌های اجتماعی و شریان‌هایی است که می‌تواند پیوند دهنده بین حاکمیت و مردم باشد. هر کس که بخواهد این نهادهای مدنی را بزند یعنی در حقیقت مَثَل این است که «یکی بر سر شاخ داشت بُم می‌بُرید» این نهادهای مدنی هستند که می‌توانند جامعه را قوام بدهند و در جامعه آگاهی ایجاد کنند و همچنین جامعه‌ را از آسیب‌هایش محفوظ بدارد.

 

*خیلی استادانه می خواهند نهادهای مدنی را بزنند

وی افزود: متأسفانه آنطور که بوی آن می‌آید در این تغییر و تحول اخیر دارند نهادهای مدنی را می‌زنند و نمونه‌اش هم هست که بودجه‌های این‌ها را قطع می‌کنند. یعنی خیلی استادانه وارد زدن نهادهای مدنی شدند. یعنی نمی‌گویند که این نهاد مدنی را نمی‌خواهیم و در برهه‌ای این اتفاق افتاد و یک زمانی قبل از دوره آقای روحانی در دولت پیشین نهادهای مدنی را علناً می‌زدند، اما الان این کار بسیار چراغ‌خاموش انجام می‌شود و بودجه‌اش را قطع می‌کنند در صورتی که وقتی بودجه یک جا را قطع می‌کنند به تدریج آن‌جا از بین می‌رود. یعنی نمی‌گویند که خانه هنرمندان به درد ما نمی‌خورد بلکه خانه هنرمندان را با بحران مالی روبه‌رو می‌کنند و فردا هم نوبت خانه تئاتر، موسیقی، سینما و… است. من این‌جا برای همکاران و دوستان خودم می‌گویم که ما باید هر طور هست از هر طریقی خانه موسیقی را حفظ کنیم. حال بودجه دادند که هیچ اگر هم ندادند سعی کنیم با اندک هم شده که از حق عضویت‌هاست چراغ این‌جا را روشن نگاه داریم.

 

*خانه موسیقی باید روی پای خودش بایستد

وی در مورد برنامه برای استقلال مالی خانه موسیقی گفت: الان در هیأت مدیره سعی ما بر این است که خانه موسیقی بتواند روی پای خودش بایستد، مسائل اولی که اندکی راجع به آن‌ها توضیح دادم به این خاطر است که بتوانیم درآمدزایی کنیم که دستمان نه طرف شهرداری دراز باشد و نه طرف وزارت ارشاد زیرا ما نهادی مستقل هستیم و وقتی استقلال‌مان کامل می‌شود که از نظر مالی هم استقلال داشته باشیم. درست است و اصلاً در قانون اساسی است که حاکمیت، دولت‌ها و شهرداری‌ها حتماً باید به نهادهای مدنی از از لحاظ مالی کمک کنند، اما وقتی کسی به این قضیه اعتقادی ندارد و می‌خواهد آن را از ریشه بزند باید نهادهای مدنی سعی کنند خودشان روی پای خودشان بایستند.

 

*بودجه های کلان در جاهایی خرج می شود که فرهنگ ستیزی دارند

داریوش پیرنیاکان گفت: ما از آن طرف می‌بینیم که بودجه‌های بسیار کلانی در جاهایی به نام فرهنگ داده می‌شود که اصلاً ربطی به فرهنگ ندارد. بودجه‌های کلانی در جاهایی خرج می‌شود که اصلاً فرهنگ‌ستیزی در آن‌جا رایج است پس نه‌تنها در مسیر فرهنگ خرج  نمی‌شود بلکه فرهنگ‌ستیزی هم هست. این است که تمام تلاش ما به عنوان هیأت‌مدیره یا شورای عالی که امروز در شورای عالی هم این صحبت بود که بسیار هم اعضای شورا روی آن تأکید داشتند که خانه باید بتواند روی پای خودش بایستد و احتیاجی نداشته باشد تا استقلال خودش را حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید