در ماه می سال جاری بود که یک کنسرت ویژه موسیقی در کلیسای دانستن مقدس (St. Dunstan’s church) انجام شد. این کنسرت که به موسیقی محلی ایرلند اختصاص داشت، به‌ظاهر کاملا ساده به نظر می‌رسید ولی در عمل یک مورد کاملا متفاوت را در خود جای داده بود که آن را به نخستین نوع در تاریخ بدل می‌ساخت. موسیقی پخش شده در این کنسرت به‌صورت مشترک با تلاش هوش مصنوعی و انسان ساخته شده بود. این هوش مصنوعی که با نام folk-rnn نامیده می‌شد، یکی از برجسته‌ترین ساختارهای هوش مصنوعی تاریخ به‌حساب می‌آید.

این هوش مصنوعی که توسط دانشمندان دانشگاه کینگستون ساخته شده بود، به‌خوبی می‌توانست تا موسیقی را شناسایی کرده و شرایط نت‌های مختلف را تحلیل کرده و به‌خوبی اقدام به ساخت موسیقی کند. بااین‌وجود موسیقی ساخته شده توسط این هوش مصنوعی ترکیبی عجیب از نت‌ها بوده است که می‌توانند به‌خوبی با هم همخوانی داشته باشند ولی برای گوش انسان اندکی عجیب به نظر می‌رسند.

این الگوریتم از یک ساختار یادگیری هوشمندانه بهره می‌برد که موجب شده است تا بتواند به سراغ یادگیری از موسیقی‌های ساخته شده توسط بشر برود. این هوش مصنوعی با گوش فرادادن به تعداد 23 هزار موسیقی ایرلندی به بررسی و تحلیلی نوت به نوت آن‌ها رفته و درنهایت نیز در سه نوبت تلاش توانست تا تعداد 100 هزار ترانه را ایجاد کند. به‌این‌ترتیب تعداد 14 آلبوم کامل موسیقی از میان کارهای این هوش مصنوعی به وجود آمد.

روش ویژه این هوش مصنوعی بر پایه یادگیری و آزمون‌وخطا است و به‌این‌ترتیب شاهد این هستیم که این ساختار می‌تواند اشتباه کرده و از اشتباهات خود در زمینه ساخت موسیقی درس بگیرد. به‌این‌ترتیب می‌توان در آینده شاهد ساخت موسیقی‌های برجسته‌تری از سوی این سیستم یادگیری ماشینی بود.

دیدگاهتان را بنویسید